زمان مناسب از شیر گرفتن کودک

چگونه بدون دردسر نوزاد خود را از شیر بگیریم؟

یکی از چالش برانگیزترین مسائل در زندگی مادران، زمان مناسب از شیر گرفتن نوزادشان است. علاوه بر این که شیر ماده ای بسیار مقوی برای رشد کودک به حساب می‌آید، باعث ایجاد پیوند عاطفی بین مادر و فرزند می‌شود و به همین دلیل است که این مسئله به خودی خود برای مادر کاری دشوار است. به توصیه متخصصان اطفال، تغذیه از شیر مادر تا 2 سالگی کودک، اهمیت زیادی برای رشد سالم کودک دارد. متخصصان همچنین اعلام کردند که تا 6 ماهگی کودک به صورت انحصاری تغذیه باید از شیر مادر باشد و پس از این سن تا 2 سالگی، غذای کمکی در کنار شیر مادر قرار گرفته و آن را متعادل کند.

گرفتن کودک از شیر مادر، باید در زمانی صورت بگیرد که شرایطی فراهم باشد، در غیر این صورت تصمیم درستی نخواهد بود. این شرایط عبارتند از؛ مناسب بودن همه چیز در منزل، دندان در آوردن کودک و ... . همچنین لازم به ذکر است که درمورد زمان دقیق از شیر گرفتن کودک خود بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : فواید شیردهی مادر به نوزاد.

شیوه گرفتن کودک از شیر

پس از این که تصمیم گرفتید تا کودک خود را از شیر بگیرید، لازم است شیوه مناسب این کار را انتخاب کنید. در ادامه به برخی از روش های از شیر گرفتن کودکان می‌پردازیم تا با در نظر گرفتن شرایط خود و کودکتان، بهترین روش را انتخاب و اجرا کنید. 

کاهش شیردهی: این روش بر اساس خارج شدن تدریجی کودک از دوره شیردهی تعریف شده است و توانایی مادر در اجرای این روش شرط اصلی آن است. در این روش مادر با صرف نظر کردن از برخی از ساعات شیردهی در روز و استفاده از غذای کمکی در آن ساعات، بدون این که کودک متوجه شود از شیر گرفته می‌شود.

 

با برنامه ریزی پروسه از شیر گرفتن کودک بر اساس برنامه وعده های غذایی خودتان، کودک راحت تر و سریع تر به شرایط جدید عادت می‌کند.

 

چرا نوزاد شیر نمی‌خورد؟ این یکی از مهمترین سوال های هر پدر و مادر است که در این بلاگ به آن پاسخ داده ایم.

 

لازم به ذکر است که قطع ناگهانی و کامل شیر مصرفی کودک، باعث نارضایتی و بدخلقی کودک شده و ممکن است با بروز رفتار هایی مثل امتناع از غذا خوردن، دچار اختلالات تغذیه ای و بیماری شود.

 

در صورتی که عادت غذایی کودک شما شکل گرفته و کودک شما توانایی جویدن و خوردن غذاهای جامد را دارد، این موقعیت وجود دارد که بتوانید کودک خود را از شیر بگیرید. البته لازم است مقدار غذای مصرفی کودک در هر وعده را افزایش دهید تا کودک خوردن شیر را از یاد ببرد.

شیوه گرفتن کودک از شیر

نکات لازم توجه در پروسه از شیر گرفتن کودک

با توجه به وضعیت نوزاد، مادر می‌تواند با استفاده و اعمال برخی از نکات زیر،از تصمیم خود عقب نشینی نکرده و کودک را از شیر بگیرد. با رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توانید این دوره را بدون مشکل سپری کنید.

مادر هرگز نباید اجازه دهد تا کودک از سینه او به عنوان پستانک استفاده کند.

 

آیا شیر مادر علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهد؟ این بلاگ را به شما پیشنهاد میکنیم.

 

نباید شیردهی را وسیله ای برای آرامش یا خوابانیدن کودک استفاده کرد.

 

در زمانی که مادر در حال گرفتن کودک از شیر است، لازم است با محبت به کودک نزدیک شود تا احساس امنیت خود را از دست ندهد.

نکات لازم توجه در پروسه از شیر گرفتن کودک

سخن پایانی

زمان مناسب گرفتن کودک از شیر به عوامل مختلفی بستگی دارد و زمان دقیقی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. به طور کلی بازه سنی 12 تا 24 ماهگی بهترین زمان از شیر گرفتن کودک شناخته می‌شود، زیرا اکثر کودکان در این سن توانایی خوردن غذای جامد را دارند. نشانه هایی مثل این که کودک به دلیل خوردن غذای جامد میل کمتری به شیر مادر نشان می‌دهدیا استفاده از لیوان یا فنجان، نشان دهنده رشد فیزیکی و روانی کودک بوده و آمادگی او را برای از شیر گرفته شدن نشان می‌دهد. 

در ادامه در نظر داشته باشید که برای از شیر گرفتن خود با پزشک مشورت کنید تا با در نظر گرفتن تمام شرایط و همچنین وضعیت سلامت کودک، تصمیم درستی بگیرید.

 

در انتهای این نوشته توصیه میکنیم که بلاگ " آیا شیر مادر آکنه نوزادان را از بین میبرد؟ " را مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی